Sök
Posta ifylld ansökningsblankett till: Abraham Rydbergs stiftelse Hans-Lennart Ohlsson Magnebergsvägen 48 121 34 Enskededalen.

Abraham Rydbergs stiftelse

Seglande skolfartyg och dess elever.

Tillkomsten
År 1850 stadfästes Abraham Rydbergs stiftelse till danande av skickliga sjömän i det praktiska sjömansyrket, såsom Grosshandlare Abraham Rydberg önskat. Han hade nämligen vid sin bortgång 1845 i sitt testamente avsatt 100 000 riksdaler banco för att en privat sjömansskola skulle anordnas på ett seglande skolfartyg, ett ”exercisskepp”. Efter långa förhandlingar med släktingar som bestridit testamentet och rikets ständer som först önskade att testamentsmedlen skulle användas för att finansiera den statliga Navigationsskolan, avsattes slutligen 150 000 riksdaler banco ur Abraham Rydbergs kvarlåtenskap till en stiftelse för att grunda en ”förbättrad navigationsskola” och därmed gick Rydbergs önskan i uppfyllelse. Den 1 maj 1849 steg de första tjugonio eleverna ombord på Briggen Carl Oscar för att få sin utbildning, fostran i sjömansyrket och förberedas för inträde i sjöbefälsskola.

Stockholms första tidsenliga hotell
Abraham Rydberg hade i sitt testamente även avsatt ett betydande belopp för upprättandet av ett ”Hotell de Ville” så att Stockholm skulle kunna erbjuda bekväm övernattning för gästande köpmän. Stockholms Grosshandelssocietet och Skeppsrederierna som var utsedda till testamentsexekutor hörsammade Abraham Rydbergs önskan och inhandlade en tomt vid Gustav Adolfs Torg där Hotell Rydberg uppfördes. Hotellet blev stadens exklusivaste hotell och drevs framgångsrikt fram till 1911 då det såldes. Vid denna tidpunkt var Stiftelsen i behov av att bygga ett nytt skolskepp och sökte sig till Grosshandelssocieteten för hjälp med finansieringen.

Nya skolskepp
Grosshandelssocieteten beslutade då att ta motsvarande 150 000 skilling banco ifrån de medel som erhållits vid försäljningen av Hotell Rydberg och skänka till Stiftelsen. Därmed kunde fullriggaren Abraham Rydberg beställas och byggas på Bergsunds Mekaniska Verkstad. Fullriggaren har senare följts av flera skolskepp med namnet Abraham Rydberg där det senaste fastnade utanför avspärrningar under andra världskriget och sedan såldes. Efter kriget återupptogs utbildningen med toppsegelskonaren Sunbeam som inköptes och seglade i Stiftelsens regi fram till 1952. Detta blev Stiftelsens sista egna fartyg. Under åren 1952 till 1957 fick Stiftelsen disponera marinens örlogsskonare Gladan och Falken för sitt utbildningsändamål men 1957 blev det sista året med utbildning i egen regi.

Stiftelsen idag
Idag, när stiftelsen inte längre har egna fartyg, beviljas betydande anslag till andra seglande skolfartyg och dess elever för främjande av ungdomars utbildning inom sjömanskap och intresse för en framtid inom näringen.
Abraham Rydbergs stiftelse förvaltas av en direktion av högst nio ledamöter, där minst två ska vara skeppsredare och minst två sjökaptener. Tommy Adamsson är ordförande och Jan Larsén är vice ordförande. Ansökan om bidrag ställs till Hans-Lennart Ohlsson Magnebergsvägen 48 121 34 Enskededalen, på blankett enligt formulär som kan skrivas ut ifrån hemsidan.