”Jag gillar att Borgerskapet tar hand om medlemmarnas familjer”
Några har säkert läst Hugo Rehnbergs krönikor i Svenska Dagbladets helgmagasin Perfect Guide. Vid sidan om skrivandet har han drivit olika former av medieföretag de senaste 15 åren. Sedan några år driver Hugo produktionsbolaget Rehnberg och Swartz tillsammans med kompanjonen Catharina Swartz. De fungerar som en redaktionell partner åt mediekoncernen Schibsted men även åt företag som Hufvudstaden och Auctionet. Vid 400-årsjubileet i Stockholms Stadshus erhöll Hugo Rehnberg årets burskapsbrev och blev därmed borgare.
– När Johan Piehl beskrev Stockholms Borgerskaps grundfilosofi blev jag väldigt positivt inställd, säger Hugo Rehnberg. Dels att organisationen stöttar Stockholm och dess företagare, men kanske framför allt att man tar hand om medlemmarnas hela familjer. Enkehuset är ett fint historiskt exempel, som ju byggdes på 1700-talet för att de fattiga borgaränkorna skulle ha någonstans att bo.
Han tilltalas även av idén att Borgerskapet kopplar samman olika sorters företagare.
– Som entreprenör måste man skruva på sin produkt litegrann varje dag, och har man då tusentals erfarna företagare som eventuellt kan bidra med sina kunskaper, ja, då kan det helt enkelt bli väldigt värdefullt.