Samuel Solomon är undersköterska på Enkehuset och kan inte tänka sig ett mer värdefullt jobb än att sätta guldkant på livet för den äldre generationen.
Samuel Solomon kisar i solskenet och blickar upp mot Enkehusets tegelbeklädda fasad i Högalid. Här har han jobbat som undersköterska i sju år och kan inte tänka sig ett mer meningsfullt arbete eller en bättre arbetsplats. Att ge äldre människor en god livskvalitet är något han alltid varit intresserad av.
– Jag har funnits där för den äldre generationen i hela mitt liv. Jag mår bra av det – och känner glädje när dom känner glädje, berättar han.
Samuel Solomon är född och uppvuxen i den eritreanska huvudstaden Asmara. Det var där han som ung sysslade med volontärarbete som rörde äldre. Det kunde vara allt från att slå följe med dem till och från kyrkan till att handla mat, sitta ner och prata en stund eller städa deras hem.
– I mitt hemland är det vanligt att mor- och farföräldrar bor med sina barn och barnbarn, så jag är van vid att leva över generationsgränserna. Som volontär hjälpte jag andra äldre, som inte hade en egen familj, till ett bättre liv.
Är det någon annan i din familj som arbetat inom vård och omsorg?
– Nej, jag är den första. Men i mitt hemland lever man närmre varandra på något sätt, jämfört med Sverige. Det är självklart att hjälpa en granne eller en avlägsen släkting med allt från att tvätta till att gå ärenden. Alla hjälper alla.
Sommaren 2011 flyttade Samuel Solomon till Sverige och utbildade sig till undersköterska några år senare. Han har arbetat på flera olika vård- och omsorgsboenden och tycker att verksamheten på Stiftelsen Borgerskapets Enkehus och Gubbhus skiljer sig markant från hans tidigare arbetsplatser.
– Här kan jag som undersköterska ägna mig helt och hållet åt våra gäster. I stället för att städa, laga mat och tvätta. Det gör vårt mycket kompetenta kök och servicegrupp. Vi tillhör alla samma team, men har olika uppgifter.
Varje dag är det just omvårdnaden av gästerna som står i fokus. Samuel Solomon och hans kollegor hjälper gästerna upp på morgonen, tar sig tid att sitta ner och prata och stämmer av om gästen vill ha hjälp med något särskilt under dagen. Det kan vara att ringa en anhörig, boka taxi till och från en aktivitet eller bara gå ut och promenera.
– Jag jobbar från hjärtat, med stor respekt för våra gäster. Att göra skillnad för människor som behöver stöd i vardagen är otroligt givande. Vi gör mycket roligt tillsammans; som att fika och titta på blommor i trädgården och lyssna på musik. Fredagsvinet är det många som uppskattar.
Det görs mycket för att sätta guldkant på tillvaron för gästerna. Vid högtider som jul, midsommar och födelsedagar är det fest och god mat. Det hålls även donationsluncher där både personalen och gästerna deltar finklädda.
Varje gäst har en kontaktperson i personalen som är lite extra ansvarig för just honom eller henne. Samuel Solomon har varit kontaktperson åt gästen Ingegerd Brusewitz i fem år.
– Jag känner Ingegerd så bra nu att jag vet exakt vad hon vill, innan hon ens hinner säga det. Det är viktigt att vara lyhörd och respektfull och kommunicera på ett sätt som känns bra för henne. Jag har även god kontakt med hennes släkt och vänner.
Han funderar.
– Det är roligt att veta att mitt arbete och driv uppskattas så mycket av Ingegerd. Det är ett kvitto på att jag gör ett bra jobb.
Hans idoga arbete har lönat sig. 2019 mottog Samuel Solomon utmärkelsen God förebild under Stockholms Borgerskaps stora jubileumsbankett i Stadshuset.
– Jag är väldigt stolt över mitt jobb. Vi har ett bra teamwork oss kollegor emellan och lär oss av varandra. Allt genomsyras av respekt och kärlek: i kommunikationen med gästerna, deras anhöriga och mellan oss i personalen.